Фізіологічні умови адаптації дитини до школи
- Зміна режиму дня дитини в порівнянні з дитячим садком.
- Необхідність чергування ігор з навчальною діяльністю дитини.
- Спостереження батьків за правильною позою під час виконання домашніх занять (попередження короткозорості, викривлення хребта).
- Організація правильного харчування дитини.
- Турбота батьків про загартовування дитини, максимальний розвиток рухової активності (створення вдома спортивного куточка).
- Виховання в дітях самостійності та відповідальності як головних якостей збереження власного здоров'я.
Психологічні труднощі адаптації дитини до школи
- Створення сприятливої психологічної атмосфери для дитини з боку всіх членів родини.
- Роль самооцінки дитини в адаптації до школи (чим нижче самооцінка, тим більше труднощів у дитини у школі).
- Формування інтересу до школи, прожитого шкільного дня.
- Обов'язкове знайомство з дітьми її класу та можливість їхнього спілкування після школи.
- Неприпустимість фізичних заходів впливу, залякування, критики на адресу дитини, особливо у присутності третіх осіб (бабусь, дідусів, однолітків).
- Виключення таких засобів покарання, як позбавлення задоволень, фізичні та психічні покарання.
- Урахування темпераменту в період адаптації до шкільного навчання.
- Надання дитині самостійності в навчальній роботі й організація контролю її навчальної діяльності.
- Не тільки заохочення дитини за навчальні успіхи, а й моральне стимулювання її досягнень.
- Розвиток самоконтролю та самооцінки, самодостатності дитини.
Взаємини однокласників
Відомий педагог і психолог Симон Соловейчик, ім'я якого значуще для цілого покоління учнів, батьків і вчителів, опублікував правила, що можуть допомогти батькам підготувати дитину до спілкування з однокласниками у школі. Батькам необхідно пояснити ці правила дитині та з їх допомогою готувати дитину до дорослого життя.
- Не віднімай чужого, але і своє не віддавай.
- Попрохали - дай, намагаються відняти - намагайся захиститись.
- Не бийся без причини.
- Кличуть грати - іди, не кличуть - спитай дозволу грати разом, це не соромно.
- Грай чесно, не підводь своїх товаришів.
- Не дражни нікого, не канюч, не випрошуй нічого. Два рази ні в кого нічого не проси.
- Через оцінки не плач, будь гордим. З учителем через оцінки не сперечайся і на вчителя за оцінки не ображайся. Намагайся все робити вчасно і думай про добрі результати, вони обов'язково в тебе будуть.
- Не ябедничай і не наговорюй ні на кого.
- Намагайся бути акуратним.
- Частіше кажи: давай дружити, давай грати, давай разом підемо додому.
- Пам'ятай: ти не краще за всіх, ти не гірше всіх! Ти - неповторний для самого себе, батьків, учителів, друзів!
- Дуже добре, якщо батьки помістять звід цих правил у кімнаті чи в робочому куточку своєї дитини на видному місці. Бажано наприкінці тижня звернути увагу дитини на те, які правила їй удається виконати, а які - ні і чому. Можна спробувати придумати разом з дитиною свої правила.
|