Четвер, 21.09.2017, 16:00
Вітаю Вас, Гість
Головна » 2015 » Березень » 8 » Допомога дітям в читанні
00:10
Допомога дітям в читанні

Практичні поради батькам молодших школярів щодо того, як досягти оптимальної швидкості читання

     Видатний педагог В.А. Сухомлинський писав: «...Можна жити і бути щасливим, не оволодівши математикою. Але не можна бути  щасливим , не уміючи читати. Той, кому недоступне мистецтво читання, - невихована людина, етичний неук».

Донедавна  книга  була для людини основним джерелом інформації, а читання — популярним способом проведення дозвілля. Тепер у неї  з’явилися  могутні суперники — телебачення, комп’ютер, відеоігри. Багато хто вважає читання «зайвою тратою  часу»,  віддаючи   перевагу  екранізованим версіям творів.

Для сучасного  читання   дітей  характерне:

•         поступове зниження інтересу до друкованого слова,  спад   престижу  читання;

•         зменшення числа  тих , хто віддає  перевагу  читанню у вільний час;

•         зростання кількості дітей,  які  обмежуються читанням літератури, пропонованої  шкільною  програмою.

      Процес залучення до  світу  книг повинен починатися ще в ранньому дитинстві, вже тоді, коли батьки читають дитині перші казки. Дуже добре, коли читання чергується з розглядом картинок. Перші книжки малюка повинні бути яскравими, ілюстрованими. Вже починаючи з 3-4 років слід  проводити   роботу   щодо   навиків  дбайливого  ставлення  до книги: акуратного перегортання  сторінок , необхідності закладок, зберігання книг у визначеному місці і так далі.

Як  прищепити любов до читання? Поради  батькам  американського психолога В.  Вільямса

•        Насолоджуйтеся  читанням  самі і виробіть у дітей відношення до читання як до задоволення.

 •        Нехай діти бачать, як  ви  самі читаєте із задоволенням: цитуйте, смійтеся, заучуйте уривки, діліться враженнями про прочитане і тому подібне.

 •        Показуйте,  що  ви цінуєте читання: купуйте книги, даруйте  їх  і отримуйте як дарунки.

•        Нехай діти самі вибирають собі книги і журнали (у бібліотеці, книжковому магазині  і  тому подібне).

 •        На видному місці будинку  повісьте   список , де буде відображений прогрес дитини в читанні (скільки книг прочитано і за який термін).

 •         Виділіть  удома спеціальне місце для читання (затишний куточок з полицями і тому подібне).

•        У будинку має бути дитяча бібліотека.

 •        Збирайте  книги   на  теми, які надихнуть дітей ще щось прочитати про це (наприклад, книги про динозаврів або космічні подорожі).

 •        Запропонуйте дітям до або після перегляду фільму прочитати книгу, за якою поставлений фільм.

 •        По черзі читайте один одному розповіді або смішні історії. Розважайте себе самі замість  того , щоб дивитися телевізор.

 •        Заохочуйте дружбу  дитини  з дітьми, які люблять читати.

 •        Розгадуйте  з   дітьми  кросворди і даруйте їх ім.

 •        Заохочуйте читання дітей  вголос , коли це лише можливо, щоб розвинути їх навик і упевненість в собі.

•        Частіше  запитуйте  думку дітей про книги, які вони читають.

 •         Заохочуйте  читання будь-яких матеріалів періодичного друку: навіть гороскопів, коміксів,  оглядів  телесеріалів – нехай діти читають все що завгодно!

 •        Дітям  краще  читати короткі розповіді, а не великі твори: тоді у них з'являється відчуття закінченості і задоволення.

•        Нехай діти кожен вечір читають в ліжку перед тим, як заснути.

      Щоб успішно вчитися в школі, дитина повинна вміти читати. І якщо швидкість читання буде швидкою, то і весь матеріал буде засвоюватися легше. Але швидкого читання дитині навчитися не так вже й легко – тут мають бути задіяні слухові каталізатори, уява, пам’ять і т. д. Бажано, щоб швидкість читання збігалася зі швидкістю мови.

Причини уповільненого  читання у дітей:

• недостатній розвиток пам'яті та уваги ;

• маленький словниковий запас дитини ;

• знижений об'єм оперативного поля зору (випадки , коли малюк в силу якихось причин не може поглядом охопити слово цілком) ;

• вчинення очима зворотних рухів ( коли дитина прочитує одне і те ж слово по два рази) ;

• недостатній розвиток артикуляційного апарату;

• необхідність прочитання занадто складних текстів , що не відповідають віку дитини.

          Якщо у дитини невеликий словниковий запас, то й процес читання їй буде даватися важче. З цієї причини бажано збагачувати її лексику, більше спілкуватися з нею і читати літературу. Неувага – це ще один «ворог» при навчанні швидкого читання. Дитина, яка постійно відволікається і неуважно читає, не зможе добре промовляти текст і вникати в його суть. Її  думки будуть зайняті іншим! Тут головне – повна концентрація на тексті. Його сенс повинен доходити до свідомості дитини. Потрібно намагатися розвивати у дитини обсяг оперативного поля зору. Вона має охоплювати поглядом слова, а не 2-3 букви. Все це приходить з часом. Тому сідати читати з дитиною потрібно, як можна частіше. Ще одна причина уповільненого читання – це слабкий артикуляційний апарат. Щоб  не було таких проблем, потрібно робити з дитиною спеціальні вправи для розвитку артикуляційного апарату. Низький рівень пам’яті теж не сприятиме швидкому читанню й розумінню  тексту. Часто таке буває, коли дитина, прочитавши три слова, забуває, що було до цього. Таким чином, все, що вона  прочитала раніше, миттєво забувається. Якщо підбирається  занадто складна  література  для  дитини, вона  не скоро навчиться швидко читати. Треба підбирати твори за віком. Не потрібно поспішати  завчасно ускладнювати завдання. Всьому свій час. Потрібно уникати  зворотних рухів. Дитина не повинна повертатися до прочитаного слова. Деякі діти читають одне і те ж слово по кілька разів. Зрозуміло, швидкість читання від цього не покращиться.

          Щоб навчити дитину читати швидко , необхідно засвоїти один момент. Без постійної практики це неможливо ! Щоб малюк не тільки почав швидко читати, а й краще розумів зміст прочитаного , необхідна щоденна практика в читанні.

        Методики і вправи для прискорення читання:

  • Читаємо на час

Вибирається  невеликий текст, який підходить за віком дитині, засікається  час, а потім починається  читання слів. Починати з хвилини. Після того, як дитина прочитала  текст, повернутися до нього назад. Нехай   читає його по другому колу. Засікайте час. По ідеї з кожним разом швидкість читання повинна збільшитися. Це ви наочно покажете своїй дитині. Нехай вона  теж бачить свої успіхи. Це буде давати стимулюючий ефект!

  • Виділяємо найголовніше

Щоб читання було не тільки швидким, але і плідним, попросіть  дитину максимально швидко прочитати запропонований текст, а потім задайте йому кілька запитань по прочитаному  матеріалу. Дитина повинна виділити для себе в тексті основні речі і впевнено відповідати на всі ваші запитання. Якщо ви не досягли бажаного результату, повторіть все ще один раз.

  • Поділяємо слова

Щоб зробити цю вправу з дитиною, вам потрібно підготуватися заздалегідь. Виберіть десять-п’ятнадцять слів і розбийте їх на дві частини. Тобто одна половина слова має бути на одній картці, а інша – на іншій. Щоб захопити свою дитину, зробіть картки яскравими і красивими. Дитина повинна самостійно скласти всі «половинки» і скласти слова. Не забувайте постійно перемішувати картки.

  • Займаємося рольовим читанням

Якщо ви хочете, щоб дитина була захоплена процесом, спробуйте рольове читання. Згадайте разом її улюблених мультиплікаційних персонажів. Нехай вона на час перетвориться на свого улюбленого мультиплікаційного героя і читає текст з його інтонацією. Також ви можете запропонувати дитині прочитати текст з інтонацією зайчика – це буде тихо і спокійно. Потім попросіть  відтворити текст «голосом» вовка – він буде швидким, уривчастим і грубим.

  • Нарощуємо слова

Щоб  дитина швидше засвоювала  слова, займіться  нарощуванням слів. Візьміть кореневе слово, а потім в стовпчик нарощуйте його. Нехай дитина сама прописує всі слова на листку паперу. Наприклад, візьмемо слово «кіт». Після першого «нарощування» це слово трансформується в «котика», а потім в «котеня». Таких слів можна придумати багато. Щоб у дитини був підвищений інтерес до цієї вправи, заздалегідь підготуйте картинки. Нехай  по картинці назве слово, а потім буде нарощувати його.

  • Вносимо різноманітність

Покажіть дитині текст. Розбийте його на три невеликих абзаци. Попросіть  швидко прочитати текст, але при цьому кожен абзац потрібно читати по-різному. Хай перший абзац дитина прочитає голосно, другий – тихо, а третій – пошепки. Через деякий час ви можете додати ще один абзац і дати завдання  прочитати мовчки. Після прочитання всього тексту попросіть, щоб дитина переказала вам прочитаний матеріал.

  • Граємо з наголосами

Ця методика розрахована на те, щоб дитина швидше розуміла текст і правильно ставила наголоси. Вибираєте одне слово. Нехай дитина  по черзі ставить наголос на кожен склад. Запитайте у дитини, наголос на який склад був найбільш комфортним для нього? Якщо малюк допустив помилку, відразу ж виправте його.

  • Шукаємо задане слово

Для цієї вправи  треба буде вибрати невеликий текст, який підходить за віком дитині. Запропонуйте їй трохи позмагатися. Ви говорите одне слово з тексту. Хто швидше його відшукає, той і перемагає. Не забувайте, що  з дітьми потрібно займатися в ігровій формі – це сприяє хорошому сприйняттю матеріалу. Завдяки цій грі, у  дитини сформується здатність швидко знаходити ціле слово в тексті. До того ж це сприятиме розвитку словесної пам’яті.

  • Залучаємо дитину в процес читання

Вибираєте твір, який викличе інтерес у вашої дитини. Припустимо, це буде казка. Почніть  читати її. Коли дійдете до самого цікавого моменту, скажіть, що ви трохи втомилися. Попросіть дитину  прочитати продовження. Двох абзаців буде цілком достатньо. Після того, як вона прочитала текст, обов’язково поцікавтеся, про що йшла мова і  які слова найчастіше вживалися в тексті. Розвивайте пам’ять своєї дитини.

  • Воюємо з приголосними

Часто буває таке, що у дитини сповільнюється швидкість читання, коли вона бачить у слові дві букви, що позначають приголосні поспіль. Щоб їй було легше справлятися з такими важкими словами, щодня опрацьовуйте їх з дитиною. Напишіть на листку паперу близько двадцяти-тридцяти слів. Нехай ваша дитина читає кожне слово по два-три рази. Не забувайте оновлювати слова.

  • Пишемо дитині записки

Ви повинні дати зрозуміти своїй дитині, що читання необхідно для життя. Залишайте їй записки з дрібними дорученнями. Наприклад, такими, як «прибери в кімнаті», «винеси сміття», «зроби уроки», «підготуй шкільну форму», «допоможи татові» і т. д. Також ви можете підписувати своїй дитині барвисті листівки з приємними словами або застереженнями. Наприклад, «частіше посміхайся», «переходь дорогу тільки на зелене світло», «будь уважний в школі», «я тебе люблю» і т. д.

       * Розвиваємо поле зору

Накресліть таблицю. У кожній клітинці у вас повинна бути одна буква. Попросіть дитину вказати на кожну букву ручкою і моментально назвати  її. Повторіть цю вправу ще раз. Нехай дитина  прискорить темп читання слів. Бажано, щоб вона  запам’ятовувала  розташування літер чи складів. Читати букви може, як у вертикальному напрямку, так і в горизонтальному.

  • Займаємося артикуляційної гімнастикою

Щоб ваш малюк швидко читав і чітко вимовляв слова, займіться артикуляційної гімнастикою. Вона не тільки «поставить» дихання дитині, а й значно поліпшить вимову слів. Знайдіть десять-п’ятнадцять скоромовок і починайте читати їх разом з дитиною. Нехай вона  завжди змінює темп, гучність голосу і т. д. Слідкуйте за тим, щоб ваш малюк не ковтав слова і чітко промовляв їх. Якщо ви бачите, що у вашої дитини  є серйозні проблеми з вимовою деяких звуків, зверніться до логопеда.

  • Беремо на озброєння смислову здогадку

Коли ваш малюк читає текст, він бічним зором бачить обрис наступного слова. Якщо у дитини добре розвинене поле зору, вона  зможе здогадатися, яким буде наступне слово. Також дитина  без зусиль зможе відтворити його, якщо буде добре вловлювати зміст. Щоб розвинути у дитини антиципацію (смислову  здогадку), ви можете написати на листку паперу кілька слів з пропущеними складами або буквами. Нехай  заповнить всі прогалини.

  • Розвиваємо пильність

Пильність – це ще один важливий аспект для швидкого читання. Щоб розвинути цю якість у дитини, потрібно написати на листку паперу кілька букв (5-6 шт.),що позначають голосні звуки. Поставте серед них одну букву, що позначає приголосний, а потім поцікавтеся – яку букву потрібно прибрати? Яка зайва? Чим швидше дитина  буде виявляти зайву букву, тим краще. Періодично оновлюйте літери.

  • Тренуємо увагу

Приготуйте для дитини невеликий текст. Нехай  почне читати його. Потім різко дайте їй  команду «Cтоп!». У цей момент дитина  повинна  відірватися від книги, закрити очі на кілька секунд, відпочити… А по команді «Починай!»  має швидко знайти в тексті те місце, на якому зупинилася і продовжити читання.

  • Заохочуємо малюка

Щодня займайтеся зі своєю дитиною. Систематичність занять відіграє дуже велику роль. Не забувайте і про позитивний настрій! Хваліть свою дитину, якщо ви бачите поліпшення. Обов’язково заохочуйте свого малюка. Після успішно виконаних вправ, порадуйте  яким-небудь дрібним подарунком або солодощами.

  • Тренування « читання по здогаду »

« Читання під здогаду » - прийом , яким користуються при читанні дорослі Його зміст полягає в тому , щоб читати тільки частину слова , відновлюючи другу частину « по здогаду » - залежно від контексту. За рахунок тренування такого вміння можна дуже легко навчити дитину читати швидко.

Для тренування « читання по здогаду » існують спеціальні тексти з повторюваними словами , словами, що мають тільки один варіант тлумачення або зі словами , зміст яких легко відновлюється з контексту. Такі тексти потрібні для попередження різного роду помилок і неправильного відновлення слів « по здогаду » самою дитиною .

  • Паралельне читання

Суть цього прийому в наступному. Ви читаєте текст вголос , а дитина водить пальчиком по рядках , читаючи слідом за Вами. Поступово необхідно нарощувати темп читання - тим самим, Ви зможете навчити дитину читати швидко.

  • Перегляд діафільмів

Діафільми сприяють вдосконаленню техніки читання  дитини і розвитку мови.

Повільна зміна кадрів у діафільмі , недовгі підписи , написані зручним для читання шрифтом - все це допоможе Вам навчити дитину читати швидко.

 Читання підписів під діафільмами сприяє розвитку навичок читання навіть у тих дітей , у яких немає особливого бажання читати.

  •  Читання із закладкою

Щоб навчити дитину читати швидко , необхідно , по-перше , виключити всі відволікаючі чинники. Для цього практикується читання із закладкою або лінійкою. Цими предметами прикривається нижченаведений текст і як би підкреслюється необхідна для прочитання строка.

 Важлива не тривалість, а частота тренувальних вправ. Тому всі тренувальні вправи треба проводити короткими порціями, але зі значною частотою . Для першокласника достатньо домашнього тренування трьома порціями по п'ять хвилин.

 Читання, що дзижчить, було основним елементом при навчанні у школі

В. Сухомлинського. Це таке читання, коли дитина читає вголос, напівголосно, зі своєю швидкістю протягом п'яти хвилин.

Добрі наслідки дає читання перед сном. Останні події дня фіксуються емоційною пам'яттю, й вісім годин сну людина знаходиться під їх впливом.

 Вправа «Блискавка» полягає в чергуванні читання в комфортному режимі з читанням на максимально доступній швидкості. За командою«Блискавка» дитина читає із прискоренням протягом 20 секунд спочатку, потім тривалість збільшити до двох хвилин.

 Вправа «Буксир». Дорослий читає зі швидкістю, доступною дитині, а дитина намагаються читати про себе, стежити та встигати за дорослим. Перевірку проводити шляхом раптової зупинки.

Вправа «Хто швидше?». На столі лежать картки зі статтею. Треба знайти конкретну пропозицію в одній із карток, ковзаючи по тексту.

 Вправа «Губи» використовується з метою чіткого розмежування дитиною читання про себе та читання вголос, а також активного зовнішнього промовляння при читанні. За командою «Читати про себе» дитина прикладає палець лівої руки до щільно стиснутих губ.

Добре, якщо для дитини виписали дитячий журнал. Діти будуть чекати зустрічі з книгою.

Якщо ви знайдете правильний підхід до дитини і будете систематично займатися з нею, вона  обов’язково навчиться швидко читати.

Не забувайте про систематичність занять і позитивний настрій під час них . Частіше хваліть свого малюка , якщо він робить успіхи , і підбадьорюйте , якщо у нього щось не виходить.

Виховання інтересу до читання легше проходить у тих родинах, де дорослі самі люблять читати.

Категорія: Вчитель батькам | Переглядів: 467 | Додав: Ladytsa | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]