П`ятниця, 19.04.2024, 08:59
Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » учителям

урок з української мови 2 клас

  Урок-дослідження з української мови

        Тема. ,, Велика буква в іменах, по   батькові       та  прізвищах  людей’’

 Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти поняття ,,ім’я’’,  ,,по батькові’’, ,,прізвище’’. Вчити правильно писати власні іменники, ознайомити з етимологією деяких з них. Розвивати дослідницький інтерес, спостережливість, творчість, фантазію. Виховання інтересу до рідної мови. Формувати позитивне ставлення до навчання.

 Обладнання. Для кожного учня надруковані на табличках імена та прізвища, малюнки дівчинки, хлопчика, дорослої людини, таблиця  ,, Пам’ятай правило’’, сюжетний малюнок ,, У саду ’’, записи на дошці.

 Зміст уроку

I. Перевірка домашнього завдання

— Перевіряємо вправу 205. Прочитайте, як ви змінили виділені слова за зразком ,, багато-один’’

Відра- відро, вікна-вікно, колеса-колесо, миски-миска, ложки-ложка, ґудзики-ґудзик.

Чи всі так виконали завдання?

I. Каліграфічна хвилинка

— Прописати рядки букв із спільними елементами

Л М

С Є

За якою ознакою ви об’єднали б ці букви?

—Що ви знаєте про вживання великої букви?

—Складемо павутинку знань про велику букву

                                                                               

 

 III. Оголошення теми і мети уроку

   Прочитайте з дошки тему нашого уроку

Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей

—Сформулюйте мету уроку: ,, Цей урок навчить мене…..’’

—Але ми не просто навчимося правильно писати ім’я, по батькові та прізвища, ми станемо дослідниками нашої мови.

   Що ж означають слова ,, дослідник’’ і ,,дослідження’’?

 Дослідник—той, хто займається науковими дослідженнями.

Дослідження—детальне наукове вивчення чого-небудь.

   Що ж буде об’єктами нашого дослідження?

Ім’я

По батькові

Прізвище

 IV. Надання необхідної інформації

А)  Прочитайте слова з таблиці і поясніть, чому слова написані з великої букви ?

Б)  Працюємо з підручником с. 100. Вивчаємо правило.

В)  Списати слова з дошки і пояснити правопис.

Іван, Надія Петрівна, Сидоренко Петро Олегович.

V. Вивчення нового матеріалу. Дослідження

А)    Ім’я своїй дитині батьки вибирають за бажанням. Кожне ім’я неповторне і має особливі значення. Утворилися ваші імена дуже давно і примандрували до нас з різних країн.

   Зараз ми спробуємо сплести віночок ваших красивих імен

   Принесіть квіточку до віночка і розкажіть, що означає ваше ім’я.

Жовті квіти. Ці імена прийшли до нас з Древньої Греції.

Олександра - захисниця людей       Катерина – світла і   розсудлива людина

Олексій – всіх захищає                              Ксенія – гостинна людина

Андрій – мужня людина                              Ірина – мир та спокій

Дарина – божий подарунок

Єгор – людина, що не спить

Червоні квіти. Ці імена прийшли до нас з древньої латинської мови.

Вікторія – перемога

Діана – богиня мисливства, охайності та місяця

Маргарита – перлина

Роман – той, що з Риму, римлянин

Голубі квіти. Ці імена прийшли з древньої Германії.

Аліна – стороння, інша людина

Вадим – уславлено, відомо царювати

Білі квіти. Ці імена прийшли з Персії.

Дар’я – та, що володіє

Фіалкові квіти. Ці імена прийшли з древньої єврейської мови.

Єлизавета – та, що дала обітницю богу; молитва.

Подивіться який гарний віночок утворили ваші імена.

—Якщо вас зацікавили значення імен, ви можете скористатися Словником імен (Вчитель демонструє словник)

Б)  Виростає дитина, а з нею виростає і її ім’я. Спробуємо утворити від дитячих імен імена дорослих.

Іванко, Маринка, Петрик, Ромась, Юрко, Дмитрик

—Записати дорослі імена в зошити. Яке правило будете

використовувати ?

 —До імені дитини також додається ім’я батька ( по батькові )

Мал.                             Мал.                       Мал.

дівчинки                    хлопчика                 чоловіка

----------                     ------------               ------------

Ірина                        Олег                       Михайло

   Складіть ім’я та по батькові сестрички та братика.

   Запишемо в зошити 

Ірина Михайлівна, Олег Михайлович

   Яким правилом будете користуватися під час письма ?

В) Пропоную гру ,, Інтерв’ю’’.

Виходять діти по групах ( залежно від імен ). Передається мікрофон.

—Скажіть як вас звати по дорослому.

 ---  Цікаво, що в Німеччині до імені дитини додається ім’я не батька, а матері. Тому імена звучать так Вільгельм-Тереза, Марія- Стефанія, Генріх- Марія.

 В) Давайте поміркуємо. А навіщо людині прізвище ?( бо багато однакових імен, щоб знати якого ти роду )

   Прізвище дитині дає батько. А батько отримав його від свого батька. Адже батько продовжувач роду. Кожне прізвище має свою історію.

   Давайте спробуємо дослідити, як утворилися прізвища? Створюємо таблицю    

      —   Отже, поміркуйте як утворилося ваше прізвище?Підставляємо в таблицю прізвища учнів.

 VI. Закріплення вивченого

А)  Вправа 218.

— Прочитати. Знайти імена і прізвища. Пояснити правопис імен і прізвищ.

—Спробуйте пояснити, як утворилися прізвища дітей.

   Хлопці випишуть імена та прізвища з 1 речення. Дівчата випишуть імена та прізвища з 2 речення.

Б)  За сюжетним малюнком скласти речення, вживаючи імена, по батькові та прізвища людей.

— Записуємо кілька речень в зошити. Пояснюємо правопис слів з великої букви.

VII. Рефлексія

   Отже припиняємо наші дослідження і підводимо підсумки.

   Що було об’єктами дослідження?

   Яку мету ми ставили перед собою? Цей урок навчить ( навчив) мене….

   Чи досягли ви поставленої мети?

VIII. Домашнє завдання

У вправі 215 списати слова і підкреслити лише прізвища.

Категорія: учителям | Додав: Ladytsa (01.07.2011)
Переглядів: 8319
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]