П`ятниця, 29.03.2024, 14:55
Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » вчитель батькам

Як підготувати дитину до школи
            
У складному комплексі яко­стей, із яких складається готовність дитини до школи, можна виділити такі складові: мотиваційну, розумо­ву та емоційно-вольову. 
Мотиваційна складова.
Більшість дітей наприкінці дошкільного віку прагне стати школярами, пов´язуючи це бажання передусім із зовнішніми ознаками зміни свого соціально­го статусу (портфель, форма, влас­не робоче місце, нові друзі тощо).
Однак, справжня мотивацій­на готовність зумовлюється пізна­вальною спрямованістю дошкіль­ника, яка розвивається на основі властивої дітям допитливості: прагнен­ня пізнавати нове, бажання опанувати грамо­ту, читання тощо. Якщо така пізнавальна ак­тивність не сформована, дітей приваблюють різноманітні сторонні мотиви, 
пов´язані зі сприйманням школи як місця для розваг, що спричиняє не­спроможність дитини взяти на себе обов´язки учня.

Розумова складова

Діти мають прийти до школи з досить широким ко­лом знань і вмінь, а головне — з розвиненим сприйманням і мис­ленням. Вони повинні здійсню­вати операції аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, кла­сифікації тощо), які дають змо­гу систематично спостерігати за предметами та явищами, виок­ремлювати в них суттєві особ­ливості, міркувати і робити висновки).
Крім того, діти мають воло­діти початковими навчальними вміннями, тобто концентрувати увагу не на результаті, а на процесі навчальних завдань.

Емоційно-вольова складова

Велику роль відіграє вміння дошкільника довільно керувати своєю поведінкою, пізнавальною активністю, спря­мувати її на розв´язання на­вчальних задач тощо.
Навчання у школі має бути для цього джерелом позитивних емоцій, що допоможе знайти своє місце серед однолітків, підтримає впевненість у собі, у свої силах. Важливо, щоб ці по­зитивні емоції пов´язувались із самою навчальною діяльністю, її процесом та першими резуль­татами.
Вчителі констатують, що сьогодні тре­тина дітей-шестирічок не готова до навчальної діяльності, та рекомендують батькам спеціальні вправи для розвитку у дітей необхідних для навчання якостей.
Граючись, дитина готує себе до шкільного життя.

Вправи для розвитку сприймання
З початку навчання у школі процес сприймання в шестиліток досить розвинутий (їм притаманна висока гострота зору та слуху, вони добре орієнтуються в кольорах тощо). Однак їхнє сприймання ще слабко диферен­ційоване, вони не вміють робити цілеспрямованого аналізу резуль­татів, вирізняти головне, суттєве, їхньо­му сприйманню властива вираже­на емоційність.Для того, щоб збільшити кількість і якість сприймань, потрібно розвивати спос­тережливість, користуючись на­бором вправ.

Вправи для розвитку точності сприймання

Батькам пропонується про­демонструвати дітям картку чи малюнок упродовж кількох се­кунд, на якому зображено вісім листочків жовтого і зеленого ко­льору, і поставити наступні за­питання перед дитиною:
Яких листочків більше — жовтих чи зелених?
Усього листочків більше чи менше п´яти?
Батьки демонструють ди­тині картку чи малюнок упро­довж кількох секунд, на якій зоб­ражено 12 кульок трьох кольорів. Кульки однакові за розміром. Перед дитиною ставиться завдан­ня відповісти на запитання:
Яких кольорів кульки?
Яких найбільше?
Яких найменше?

 

Вправа для тренування обсягу зорового сприймання

На аркуші паперу батькам пропонується написати склади слів. Дитина розглядає їх упро­довж хвилини. Батьки ставлять перед дитиною завдання:
скласти найкоротше слово з поданих складів;
скласти якомога більше слів, що означають назви рос­лин, тварин.
Орієнтовні набори складів: ра-к, ма-к, ле-в, со-м, ду-б, пе-с, кі-т, ми-ша, жа-ба, ко-ро- ва, ро-маш-ка.

 

Вправи для розвитку уваги
Характерною віковою особ­ливістю в шестирічному віці є нерозвинута увага. У дітей домі­нує мимовільна увага, спрямо­вана на нові, яскраві, несподі­вані та захоплюючі об´єкти. Слабкість гальмівних процесів у цьому віці зумовлює і таку рису уваги дітей, як її нестійкість. Виконуючи певні види вправ, можна досягнути її стійкості.

Вправа для розвитку обсягу і переключення уваги
Батьки пропонують дитині уважно оглянути кімнату, і знай­ти шість предметів:
які містять геометричні фігури (коло, квадрат, трикут­ник, прямокутник);
які мають певне забарвлен­ня (червоне, зелене тощо);
які виготовлені з певних матеріалів (дерево, пластмаса, скло, метал).

Вправа для розширення і звуження уваги
Гуляючи, батьки можуть зап­ропонувати дитині уважно роз­дивитися вітрину магазину (про­дуктового, канцелярського, промислового). Потім пропонуєть­ся перелічити побачені предме­ти у вітрині. Батько говорить слово «вітрина», а дитина відтво­рює побачену річ і так по черзі. Потім вправа проходить у зво­ротному порядку: від найменшої деталі перейти до цілого.
  
Вправи на розвиток пам´яті
Пам´ять шестиліток розви­вається передусім у напрямі по­силення її довільності.
У цьому віці відбувається ви­ражена зміна співвідношення ми­мовільного і довільного запам´я­товування в бік зростання ролі останнього. Розвивається при цьому та­кож і здатність довільного відтворення матеріалу. Поліпшити па­м´ять шестиліток можна, викори­стовуючи певний набір вправ.

Вправа на розвиток слухової вербальної пам´яті
Батькам пропонується зачи­тати дитині список із 12 не по­в´язаних між собою слів:
Гора, голка, троянда, кішка, годинник, пальто, книга, вікно, пилка, правда, нога, ваза.
Дитина записує або відтво­рює усно те, що запам´ятала.
Батьки визначають кількість відтворених слів та їх емоційне забарвлення, що може бути до­датковою інформацію про емо­ційний стан дитини.

Вправа на розвиток асоціативної пам´яті
Батьки зачитують дитині 12 слів і просять її уявити собі образ, пов´язаний із кожним словом. Зав­дання дитини — створити в уяві деякий ланцюжок подій, де кожен наступний образ, пов´язаний зі словом, мав би зв´язок із попе­реднім. Бажано, щоб утворилось оповідання чи маленька історія.
Набори слів: дерево, верблюд, повітря, квітка, майданчик, кра­ватка, кіно, справедливість, ди­ректор, камінь, ключ, терези.

Вправи на розвиток мислення
Саме в цей період здійснюєть­ся перехід від наочно-образного, конкретного мислення, притаман­ного дошкільнятам, до понятійно­го, науково-теоретичного мислен­ня. Конкретність мислення шестиліток виявляється передусім у тому, що під час розв´язання мислительної задачі вони виходять з означе­них словами конкретних предметів, їх зображень або уявлень (котики, зайчики, цукерки, а не 1,2,3).
Використовуючи дані впра­ви, можна розвинути операції аналізу і синтезу, абстрагування й узагальнення у співвідношен­нях конкретно-образних і абстрактно-словесних компонентів, виробляти гнучкість мислення.

Вправа на розвиток кмітливості та ерудованості дитини
Батьки дають дитині завдання:
назвати три слова, що почина­ються з букв м, г, д,
назвати чотири тварини на бук­ву к;
назвати чотири ягоди на букву в;
назвати п´ять міст на букву р;
назвати три квітки на ч;
назвати шість імен на букву в.

Вправа на розвиток творчого мислення
Батьки пропонують дитині три слова, не пов´язані між со­бою за змістом. Наприклад, озе­ро, олівець, ведмідь або весна, де­рево, вікно. Дітям потрібно скласти якнайбільше речень із цими словами.

Вправи на розвиток мовлення
На початок шкільного періоду дитина вже володіє певним слов­никовим запасом і мовною грама­тикою. Новим у формуванні мов­лення є свідоме вживання різних форм слова, оволодіння грамати­кою письма, збільшення кількості слів і речень у письмових робо­тах, зростання швидкості письма і його якості. Засвоєнню письма по­винно передувати оволодіння чи­танням, успіхи в якому залежать від батьків, які повинні зацікавлюва­ти дитину дитячими книжками, стимулюючи запам´ятовувати ма­люнки і літери, що відповідають їм. Користуючись певними впра­вами, можна розвивати у дитини як мовлення, так і письмо.

Вправа для розвитку логічного мислення
Для проведення цієї вправи потрібен набір листівок. Батьки кладуть перед дитиною декілька листівок зворотним боком. За ба­жанням дитина бере одну з них і починає свою розповідь у вигляді казки чи гумористичного опові­дання, але обов´язково включаю­чи те, що зображено на листівці. Потім передається естафета іншо­му членові родини. Той, хто про­довжує розповідь, обов´язково має включати зображення на своїй листівці. Ця вправа сприяє роз­витку логічного мислення.

Вправа на розвиток мовної активності
Батьки пропонують дитині набір слів: театр, кіно, магазин, мандрівка в іншу країну, що мо­жуть бути використані для скла­дання невеликих оповідань. Отримавши тему, дитина повин­на розкрити її таким чином, щоб повністю було розкрито зміст вибраного слова.

Вправи на розвиток уяви
Уява в шестирічному віці надзви­чайно бурхлива, яскрава, з характер­ними рисами некерованості. У про­цесі учіння вона поступово розви­вається, зокрема вдосконалюється відтворююча уява, стаючи дедалі ре­алістичнішою та керованішою.
Інтенсивно формується твор­ча уява на базі минулого досвіду, з´являються нові образи. Завдяки певним вправам можна досягти зростання швидкості утворення образів, фантазій та виховувати в дітей вимогливість до витворів власної уяви. Пропонується кілька вправ для розвитку творчої уяви.

Вправа на розвиток випереджального відображення реальності
Дитині зачитується початок речення, наприклад«Я пішла(ов) до ванної кімнати вмиватися, відкрила(в) кран і тут раптом...» Завдання дитини — скласти яко­мога більше варіантів її закінчен­ня. Варіант повинні містити в собі описи незвичайних, іноді фантас­тичних подій. Ця вправа розвиває здатність швидко і легко породжу­вати найнесподіваніші образи фан­тазій, і сміливо поєднувати їх із по­всякденними подіями.
Дані наукових досліджень свідчать, що інтелектуальний роз­виток дитини відбувається в роки вікового дозрівання. За результа­тами зарубіжних досліджень, удос­коналення пізнавальних процесів здійснюється більше ніж на 25% до шести років, на 50% — до вось­ми років, на 75% — до 12 років від загального розвитку, що вка­зує на велике значення ролі ди­тинства в інтелектуальному роз­витку людини. Психологи вважа­ють, що на етапі розумового ста­новлення особистості школяра, батькам слід акцентувати увагу на розвиток пізнавальних процесів дитини та вдосконалювати їх за допомогою спеціальних вправ.
Категорія: вчитель батькам | Додав: Ladytsa (02.01.2012)
Переглядів: 2612 | Коментарі: 1
Всього коментарів: 1
1 Ladytsa  
0
2145

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]